Evaluation and guide for embedding opioid use disorder education in health professions' curricula.
Salvador JG, Bolaños-Sacoman SL, Katzman JG, Morrison AE, Fox LE, Schneider JS, Bhatt SR, Kincaid TW, Waldorf VA.
BMC Med Educ. 2023 Mar 1;23(1):135. doi: 10.1186/s12909-023-04088-5. PMID: 36859298; PMCID: PMC9975819.
https://bmcmededuc.biomedcentral.com/articles/10.1186/s12909-023-04088-5
Schweiz. Sexualität in der ärztlichen und psychologischen Arbeit – Fortbildung - 1. – 3. Juni 2023 - Arud Zentrum für Suchtmedizin, Zürich
Sexualität stellt sowohl eine salutogene Ressource als auch eine pathogene Quelle dar. Im Gesundheitssystem wird dies jedoch selten angesprochen. Die Gründe hierfür sind vielfältig. Zum einen fehlt es oft an Basiswissen und zum anderen sind Ärzt:innen und Psycholog:innen teils mit Scham konfrontiert.
Diese Fortbildung soll einen Überblick über das gesamte sexualmedizinische Indikationsgebiet geben sowie den Teilnehmenden Ängste und Scham nehmen, damit sie dieses Thema adäquat ansprechen können.
Organisiert wird die Fortbildung gemeinsam mit dem Checkpoint Zürich und der Charité – Universitätsmedizin Berlin.
https://arud.ch/docs/Events/Sexualit%C3%A4t_in_Praxis/20230303-flyer_weiterbildung_sexualitat_in_praxis-final.pdf
Opioid-involved overdose trainings delivered using remote learning modalities.
Giordano NA, Febres-Cordero S, Baker H, Pfeiffer KM, Walsh LM, Gish A, Axson SA.
Nurs Open. 2023 Jan 21. doi: 10.1002/nop2.1615. Epub ahead of print. PMID: 36681653.
https://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1002/nop2.1615
Preparing fourth year medical students to care for patients with opioid use disorder: how this training affects their intention to seek addiction care opportunities during residency.
Marshall KF, Carney PA, Bonuck KJ, Riquelme P, Robbins J.
Med Educ Online. 2023 Dec;28(1):2141602. doi: 10.1080/10872981.2022.2141602. PMID: 36333902; PMCID: PMC9645269.
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC9645269/
Fortbildungsprogramm 2023 der LWL-Koordinationsstelle Sucht
Landschaftsverband Westfalen-Lippe, Dezernat 50, LWL-Koordinationsstelle Sucht
https://www.lwl.org/ks-download/downloads/publikationen/Veranstaltungskalender23.pdf
Campus Suchtmedizin – Fortbildungsseite der Hexal AG
Relevante Informationen für angehende und erfahrene Suchtmediziner*innen.
Dies war, ist und bleibt unser Anspruch an dieses neu entwickelte Angebot.
Profitieren Sie unter anderem von ausgesuchten Online-Fortbildungen und einem zielgerichteten Serviceangebot. Sie haben Fragen? Unsere FAQs stehen Ihnen immer zur Verfügung! Sie vermissen etwas? Bitte nehmen Sie mit uns Kontakt auf – wir freuen uns auf Ihr Feedback und Ihre Anregungen!
Wir wünschen einen informative Zeit im Campus Suchtmedizin. (Hexal AG, November 2022)
https://www.hexal.de/hcp/fachgebiete/campus-suchtmedizin
EMCDDA. European Drugs Summer School 2023 (27.06. - 08.07.2023)
Illicit drugs in Europe: demand, supply and public policies
Special Focus on Mental Health and Drug Related Issues
Our two week in-person Summer School (27th of June to 8th of July 2022) prepares professionals and students to meet the complex policy challenges that face Europe and the World in the field of drugs. Teaching staff include scientific experts from the European Monitoring Centre for Drugs and Drug Addiction (EMCDDA), researchers, practitioners and policymakers. (EMCDDA, Lissabon
https://ipps.iscte-iul.pt/index.php/en/courses/short-courses/1136-european-drugs-summer-school
Centra. Koordinierendes Zentrum für traumatisierte Geflüchtete - Fortbidungsprogramm
Unsere Fortbildungen decken ein breite Spektrum von traumaspezifischen Themen ab. Sie richten sich an Professionelle unterschiedlicher Berufsgruppen aber oft auch an die interessierte Öffentlichkeit.
Besondere “Highlights” sind die monatlichen öffentlichen Abendvorträge, zu denen wir renommierte Expert*innen aus dem deutschsprachigen Raum einladen. Ihnen folgt jeweils ein Workshop mit denselben Referent*innen, in denen die Vortragsthemen praxisnah weiter vertieft werden.
Zahlreiche Veranstaltungen können nach Anmeldung kostenfrei besucht werden.
Seien Sie unsere Gäste, wir freuen uns auf Ihre Teilnahme!
Centra – Koordinierendes Zentrum für traumatisierte Geflüchtete, Universitätsklinikum Hamburg-Eppendorf (UKE), https://centra.hamburg/ueber-uns/
https://centra.hamburg/fortbildung/fortbildungen-heidenkampsweg/
Education as drug policy: A realist synthesis of continuing professional development for opioid agonist therapy.
Sachidanandan G, Bechard LE, Hodgson K, Sud A.
Int J Drug Policy. 2022 Aug 2;108:103807. doi: 10.1016/j.drugpo.2022.103807. Epub ahead of print. PMID: 35930903.
https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0955395922002237
Fortbildungscurriculum für Medizinische Fachangestellte und Arzthelfer/innen „Suchtmedizinische Versorgung“
Bundesärztekammer, Berlin, 1.Auflage 2015
http://www.bundesaerztekammer.de/fileadmin/user_upload/downloads/pdf-Ordner/MFA/Curriculum_Suchtmedizin.pdf
A content review of buprenorphine training programs for pharmacists.
Davis SA, Dryer R, Zule W, Ostrach B, Carpenter DM.
Explor Res Clin Soc Pharm. 2022 Jun 24;6:100154. doi: 10.1016/j.rcsop.2022.100154. PMID: 35813287; PMCID: PMC9256820.
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC9256820/
Opioid Use Disorder Education for Students and the Future of Opioid Overdose Treatment.
Balapal N, Ankem A, Shyamsundar S, He S.
JMIR Med Educ. 2022 Jul 18;8(3):e37081. doi: 10.2196/37081. PMID: 35849432; PMCID: PMC9345023.
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC9345023/
Enhancing nurses' capacity to provide concurrent mental health and substance use disorder care: A quasi-experimental intervention study.
Jenkins E, Currie LM, Hirani S, Garrod E, Goodyear T, McGuinness L, David A, Bonnie K.
Nurse Educ Today. 2022 Jul 26;117:105483. doi: 10.1016/j.nedt.2022.105483. Epub ahead of print. PMID: 35908405.
https://linkinghub.elsevier.com/retrieve/pii/S0260-6917(22)00219-2
USA. Addiction Medicine Toolkit
The Addiction Medicine Toolkit is designed to provide an introductory overview of addiction medicine for clinicians and provide strategies that can be implemented in your practice. CDC and the American Society of Addiction Medicine (ASAM) have additional resources to continue to build your knowledge on this complex subject. For Quality Care Clinical Guidelines, visit https://www.asam.org/quality-care/clinical-guidelines. To access ASAM’s eLearning resources, visit https://elearning.asam.org/.
https://www.cdc.gov/opioids/addiction-medicine/index.html
Opioid Use Disorder Curriculum: Preclerkship Pharmacology Case-Based Learning Session.
Taldone S, Lemmon S, Bianco S, Onge JS, Ford H, Cox L, Serota DP, Roy S, Onugha J, Forrest DW, Bartholomew T, Tookes HE.
MedEdPORTAL. 2022 May 10;18:11255. doi: 10.15766/mep_2374-8265.11255. PMID: 35615407; PMCID: PMC9085981.
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC9085981/
EMCDDA. EMCDDA launches PLATO e-learning platform and virtual community of practice
On International Day of Education, we are pleased to announce the launch of PLATO, the EMCDDA’s new e-learning platform, following a successful six-month pilot phase in 2021. The first e-learning course of 2022 on the new platform kicks off this week (25 January) targeting prevention decision-makers in the substance use field.
PLATO, a multilingual integrated platform, is designed to facilitate online training, e-learning and discussion through a virtual community of practice (VCP). The pilot phase ran from June to November 2021 and underwent a 360º evaluation in December (1). (EMCDDA, Lissabon, 24.01.2022)
https://www.emcdda.europa.eu/news/2022/emcdda-launches-plato-e-learning-platform-and-virtual-community-practice_en
Learn Addiction, the first open e-learning platform on prevention, intervention and treatment of addictions.
The platform is accessible from computers, tablets and smartphones and it includes the following modules:
Module 1: Prevention, intervention and treatment of behavioural addictions.
Module 2: Prevention, intervention and treatment of addictions in young people.
Module 3: The gender perspective in the prevention, intervention and treatment of addictions.
Module 4: European drug prevention quality standards.
The Learn Addiction platform (learnaddiction.eu) is available in seven languages (English, Spanish, Slovenian, Portuguese, French, Romanian and Czech) under a Creative Commons license. Thus allowing anyone to freely use it, modify it and build upon.
The Learn Addiction platform is an initiative of UNAD -The Spanish Network of Addiction Organisations- in collaboration with: UTRIP -Institute for Research and Development- (Slovenia), RHRN -Romanian Harm Reduction Network-, DIANOVA Portugal, SANANIM (Czech Republic) and FEDITO BXL -Brussels Federation of Institutions for Drug Addicts- (Belgium) and co-funded by the Erasmus+ Programme of the European Union.
https://www.learnaddiction.eu/