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Model projections on the impact of HCV treatment in the prevention of HCV transmission among people who inject drugs in Europe".

Fraser H, Martin NK, Brummer-Korvenkontio H, Carrieri P, Dalgard O, Dillon J, Goldberg D, Hutchinson S, Jauffret-Roustide M, Kåberg M, Matser AA, Matičič M, Midgard H, Mravcik V, Øvrehus A, Prins M, Reimer J, Robaeys G, Schulte B, van Santen DK, Zimmermann R, Vickerman P, Hickman M.

J Hepatol. 2017 Oct 25. pii: S0168-8278(17)32387-5. doi: 10.1016/j.jhep.2017.10.010.

Abstract

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/29080808

HCV Reinfektion nach Behandlung mit Elbasvir (EBR)/Grazoprevir (GZR) in Opiat-substituierten Patienten: Co-STAR Part B

Fazit

Eine antivirale Therapie der Hepatitis C Virusinfektion ist bei Opiat-substituierten Patienten effektiv. Die Reinfektionsrate mit erneutem Auftreten einer chronischen Hepatitis C ist trotz eines bei Majorität der Patienten bestehenden Beikonsums selten. Aufgrund der bestehenden geringen Reinfektionsraten sollte Patienten mit einem Beikonsum eine antivirale Therapie nicht vorenthalten werden.

(AASLD - American Association for the Study of Liver Diseases, The Liver Meeting® 2017, Washington DC, 24. Okt. 201; hepatitisandmore.de 7)

http://www.hepatitisandmore.de/kongresse/aasld2017/hcv-reinfektion-nach-behandlung-mit-elbasvir-ebr-grazoprevir-gzr-in-opiat-substituierten-patienten-co-star-part-b.shtml

De-novo versus recurrent hepatocellular carcinoma following direct-acting antiviral therapy for hepatitis C virus.

Abdelaziz AO, Nabil MM, Abdelmaksoud AH, Shousha HI, Cordie AA, Hassan EM, Omran DA, Leithy R, Elbaz TM.

Eur J Gastroenterol Hepatol. 2017 Oct 23. doi: 10.1097/MEG.0000000000001004.

Abstract

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/29064851

Die Sicherheit und Wirksamkeit von G/P bei Patienten mit Drogengebrauch - Aktiver Drogengebrauch – wirklich ein Hindernis für die HCV-Behandlung?

Fazit

Die SVR12-Rate bei Drogengebrauchern unter Glecaprevir/Pibrentasvir ist hoch. Die Medikation wurde gut vertragen und die Adhärenz war sehr gut. Die Sicherheit der Behandlung war vergleichbar mit der nicht Drogen konsumierenden Population der Studie.

(AASLD - American Association for the Study of Liver Diseases, The Liver Meeting® 2017, Washington DC, 22. Okt. 2017; hepatitisandmore.de)

http://www.hepatitisandmore.de/kongresse/aasld2017/die-sicherheit-und-wirksamkeit-von-g-p-bei-patienten-mit-drogengebrauch.shtml

Hannover/Köln – Auf die Erfolge bei der Therapie von Hepatitis C durch die neuen DAA („direct acting antivirals“) hat die Deutsche Leberstiftung hingewiesen. „Die Effektivität der Hepatitis-C-Therapien konnte enorm gesteigert werden. (...) Nun gehe es darum, die Patienten zu identifizieren, die noch nichts von ihrer Erkrankung wüssten, betonte er. (aerzteblatt.de, 27.10.2017)

https://www.aerzteblatt.de/nachrichten/83147/Leberstiftung-ruft-zu-mehr-Diagnostik-von-Hepatitiden-auf

Die Sicherheit und Wirksamkeit von G/P bei Patienten mit Drogengebrauch II - Glecaprevir/Pibrentasvir in therapienaiven HCV GT3 Patienten – integrierte Analyse

Fazit

Die G/P Kombination wurde insgesamt sehr gut vertragen und erzielte hohe SVR12-Raten bei therapienaiven Patienten mit Genotyp 3. Eine Therapiever-längerung auf 12 Wochen ist für Patienten ohne Zirrhose nicht angezeigt.

(AASLD - American Association for the Study of Liver Diseases, The Liver Meeting® 2017, Washington DC, 23. Okt. 2017; hepatitisandmore.de)

http://www.hepatitisandmore.de/kongresse/aasld2017/die-sicherheit-und-wirksamkeit-von-g-p-bei-patienten-mit-drogengebrauch-ii.shtml

Hepatitis C virus infection and risk of Parkinson's disease: a systematic review and meta-analysis.

Wijarnpreecha K, Chesdachai S, Jaruvongvanich V, Ungprasert P.

Eur J Gastroenterol Hepatol. 2017 Oct 18. doi: 10.1097/MEG.0000000000000991.

Abstract

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/29049127

Dauerhafte Verbesserung der Lebensqualität nach DAA-Therapie – Daten der deutschen LIFE-C-Studie

Fazit

In dieser Real-Life Studie bestätigten sich die hohen virologischen Ansprechraten einer antiviralen HCV-Therapie mit dem 3D Regime. Darüber hinaus konnte klar gezeigt werden, dass eine HCV-Eradikation mit einer deutlichen Verbesserung der Lebensqualität in Bezug auf eine Abnahme der Müdigkeit und eine Steigerung der Leistungs- und Arbeitsfähigkeit verbunden ist. Überraschenderweise profitierten Opiat-Substituierte HCV-Patienten hinsichtlich einer Verbesserung der Qol am meisten von der HCV-Therapie. Bei älteren Patienten über 70 Jahre war der Einfluss auf die QoL weniger ausgeprägt. Dies ist am ehesten durch bestehende Komorbiditäten und altersbedingter Aktivitätseinschränkungen erklärlich.

(AASLD - American Association for the Study of Liver Diseases, The Liver Meeting® 2017, Washington DC, 23. Okt. 2017; hepatitisandmore.de)

http://www.hepatitisandmore.de/kongresse/aasld2017/dauerhafte-verbesserung-der-lebensqualitaet-nach-daa-therapie-daten-der-deutschen-life-c-studie.shtml

Response to the Cochrane systematic review on DAA-based treatment of chronic hepatitis C

European Association for the Study of the Liver

Journal of Hepatology , Volume 67 , Issue 4 , 663 - 664 , doi.org/10.1016/j.jhep.2017.06.022

http://www.journal-of-hepatology.eu/article/S0168-8278(17)32129-3/fulltext

Extending survival for people with hepatitis C using tobacco dependence treatment

Gartner, Coral et al.

The Lancet , Volume 390 , Issue 10107 , 2033

http://www.thelancet.com/journals/lancet/article/PIIS0140-6736(17)32460-1/fulltext

Direct-acting antivirals for chronic hepatitis C. (Cochrane review)

Jakobsen JC, Nielsen EE, Feinberg J, Katakam KK, Fobian K, Hauser G, Poropat G, Djurisic S, Weiss KH, Bjelakovic M, Bjelakovic G, Klingenberg SL, Liu JP, Nikolova D, Koretz RL, Gluud C.

Cochrane Database Syst Rev. 2017 Sep 18;9:CD012143. doi: 10.1002/14651858.CD012143.pub3.

Abstract

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/28922704

Hepatitis B cure: From discovery to regulatory approval

Lok, Anna S. et al.

Journal of Hepatology , Volume 67 , Issue 4 , 847 - 861

http://www.journal-of-hepatology.eu/article/S0168-8278(17)32017-2/fulltext

Global, regional, and country-level coverage of interventions to prevent and manage HIV and hepatitis C among people who inject drugs: a systematic review

Dr Sarah Larney, Amy Peacock, PhD, Janni Leung, Samantha Colledge, Prof Matthew Hickman, Prof Peter Vickerman, Jason Grebely, Kostyantyn V Dumchev, Paul Griffiths, Lindsey Hines, Evan B Cunningham, Prof Richard P Mattick, Prof Michael Lynskey, Prof John Marsden, Prof Sir John Strang, Prof Louisa Degenhardt, PhD

The Lancet Global Health, Published: 23 October 2017, doi.org/10.1016/S2214-109X(17)30373-X

http://www.thelancet.com/journals/langlo/article/PIIS2214-109X(17)30373-X/fulltext

Kampf gegen Hepatitis: WHO sieht weltweit Erfolge

São Paulo – Im Kampf gegen Hepatitis gibt es nach Ansicht der Weltgesundheits­organisation (WHO) zunehmend Erfolge. Eine Rekordzahl von knapp drei Millionen Menschen habe in den vergangenen zwei Jahren Zugang zu Medikamenten gegen Hepatitis C erhalten, teilte die WHO aus Anlass des Welt-Hepatitis-Gipfels im brasilianischen São Paulo mit. (aerzteblatt.de, 01.11.2017)

https://www.aerzteblatt.de/nachrichten/83207/Kampf-gegen-Hepatitis-WHO-sieht-weltweit-Erfolge

Die Therapie einer Hepatitis-C-Infektion mit direkten antiviralen Agenzien (DAA) kann das Virus schon nach einer Therapiedauer von 8 bis 12 Wochen dauerhaft eliminieren, was Hepatologen nach bisherigem Verständnis als Heilung betrachten. Ein Review der Cochrane Collaboration stellt die Effektivität der innovativen Therapie nun in Frage, weil die Studien keine Langzeitwirkung auf die Mortalität und Morbidität der Patienten zeigten [1]. (Medscape, 18.10.2017)

https://deutsch.medscape.com/artikelansicht/4906451

UNAIDS. Implementing comprehensive HIV and HCV programmes with people who inject drugs: practical guidance for collaborative interventions

The primary focus of this tool is people who inject drugs because of the particular vulnerability to HIV and HCV associated with injecting practices. However, some people who do not inject but use stimulants and other psychoactive drugs can be at high risk of contracting HIV through unprotected sex, and they are subject to structural barriers similar to those faced by people who inject drugs. Therefore, much of the information in this tool—particularly the chapters related to structural barriers and some of the health-care interventions (Chapters 1–3)—is relevant to people who use drugs in general. As noted, people who inject drugs are vulnerable not only to HIV and HCV, but also to other bloodborne viruses such as hepatitis B, as well as to sexually transmitted infections and tuberculosis. For the sake of conciseness, this tool refers primarily to HIV and HCV prevention, but Chapter 3 in particular addresses the diagnosis, treatment and care of other infections to which people who inject drugs are disproportionately vulnerable. (UNAIDS, 01.05.2017)

http://www.unaids.org/en/resources/documents/2017/2017_HIV-HCV-programmes-people-who-inject-drugs

SMFM Consult Series #43, Hepatitis C in pregnancy: screening, treatment, and management

Society for Maternal-Fetal Medicine (SMFM)

Brenna L. Hughes, Charlotte M. Page, Jeffrey A. Kuller, MD

American Journal of Obstetrics & Gynecology, article in press, doi.org/10.1016/j.ajog.2017.07.039

Abstract:

In the United States, 1-2.5% of pregnant women are infected with hepatitis C virus, which carries an approximately 5% risk of transmission from mother to infant. Hepatitis C virus can be transmitted to the infant in utero or during the peripartum period, and infection during pregnancy is associated with increased risk of adverse fetal outcomes, including fetal growth restriction and low birthweight. The purpose of this document is to discuss the current evidence regarding hepatitis C virus in pregnancy and to provide recommendations on screening, treatment, and management of this disease during pregnancy. The following are Society for Maternal-Fetal Medicine recommendations: (1) We recommend that obstetric care providers screen women who are at increased risk for hepatitis C infection by testing for anti-hepatitis C virus antibodies at their first prenatal visit. If initial results are negative, hepatitis C screening should be repeated later in pregnancy in women with persistent or new risk factors for hepatitis C infection(eg, new or ongoing use of injected or intranasal illicit drugs) (GRADE 1B). (2) We recommend that obstetric care providers screen hepatitis C virus-positive pregnant women for other sexually transmitted diseases,including HIV, syphilis, gonorrhea, chlamydia, and hepatitis B virus (GRADE 1B). (3) We suggest that patients with hepatitis C virus, including pregnant women, be counseled to abstain from alcohol (BestPractice). (4) We recommend that direct-acting antiviral regimens only be used in the setting of a clinical trial or that antiviral treatment be deferred to the postpartum period as direct-acting antiviral regimens are not currently approved for use in pregnancy (GRADE 1C). (5) We suggest that if invasive prenatal diagnostic testing is requested, women be counseled that data on the risk of vertical transmission are reassuring but limited; amniocentesis is recommended over chorionic villus sampling given the lack of data on the latter (GRADE 2C). (6) We recommend against cesarean delivery solely for the indication of hepatitis C virus (GRADE 1B). (7) We recommend that obstetric care providers avoid internal fetal monitoring, prolonged rupture of membranes, and episiotomy in managing labor in hepatitis C virus positive women(GRADE 1B). (8) We recommend that providers not discourage breast-feeding based on a positive hepatitis C virus infection status (GRADE 1A). (Society for Maternal-Fetal Medicine, USA, Oktober 2017)

https://www.smfm.org/publications/248-smfm-consult-series-43-hepatitis-c-in-pregnancy-screening-treatment-and-management

Hepatitis C: Streit um Risiken der DAA-Therapie beendet? Große Studie sieht Senkung des Leberkrebs-Risikos um 70%

Washington, D.C. – Seit gut 2 Jahren wird kontrovers diskutiert, ob die direkt antiviral wirksamen Substanzen (DAA) das Risiko für ein hepatozelluläres Karzinom erhöhen oder nicht. Zudem lautete vor kurzem das Fazit einer umstrittenen Cochrane-Analyse, dass ein anhaltendes virologisches Ansprechen (SVR) nach einer DAA-Therapie keinen Einfluss auf Morbidität und Mortalität habe (wie Medscape berichtete). Nun könnte die Auswertung einer der größten Hepatitis-C-Kohorten die Diskussion beenden: Eine SVR, die als Heilung angesehen wird, verringerte demnach das relative Risiko für ein hepatozelluläres Karzinom durch eine DAA-Therapie um 71%. (Medscape, 27.10.2017)

https://deutsch.medscape.com/artikelansicht/4906481

High-risk pregnancy experts published eight specific recommendations for screening, treatment and management of hepatitis C in pregnancy. (Society for Maternal-Fetal Medicine, USA, 19.10.2017)

https://www.eurekalert.org/pub_releases/2017-10/sfmm-lmo101817.php

Global prevalence of injecting drug use and sociodemographic characteristics and prevalence of HIV, HBV, and HCV in people who inject drugs: a multistage systematic review

Degenhardt, Louisa et al.

The Lancet Global Health , Volume 0 , Issue 0 , Published: 23 October 2017, doi.org/10.1016/S2214-109X(17)30375-3

http://www.thelancet.com/journals/langlo/article/PIIS2214-109X(17)30375-3/fulltext